OPPIMISRYHMÄ
TERÄVÄT KYNÄT
Janne Laitinen, Paula Honka, Teija
Tuomela, Leena Kolehmainen ja Jaana Virtanen.
Terävät kynät -oppimisryhmämme perehtyi Opettajan
toimintaympäristön oppimistehtävä 4:ssä monenlaisiin asioihin, kukin oman mielenkiintonsa
mukaan.
Janne on
kiinnostunut visuaalisesta ilmaisusta ja tietotekniikasta. Hän tutustui
tehtävässä tekijänoikeuteen, sen osa-alueisiin ja siihen liittyviin
lakitermeihin. Janne käsitteli työssään myös EU-talousalueen
tekijänoikeussäännöstöä.
Opettajan
työssä on tarpeen tietää tekijänoikeuslainsäädännöstä ja vallalla olevista
käytännöistä, koska opettajat tarvitsevat työssään opetusmateriaalina tekijänoikeuden
alaisia teoksia. Jannen työssä käydään läpi materiaalin käytön mahdollisuuksia
ja rajoituksia.
Esimerkiksi
on tarpeen tietää, että opetus- ja kulttuuriministeriö on hankkinut keskitetyn
digi-luvan kaikille ammattikorkeakouluille ja yliopistoille.
Digi-luvan avulla oppilaitosten henkilökunta ja opiskelijat voivat skannata
painettuja julkaisuja sekä kopioida avoimessa tietoverkossa olevia aineistoja
opetuskäyttöön. Etäopetuksessa luennon voi välittää suljetun tietoverkon kautta
TV- kuvana tai vastaavana tai tallentaa opetusryhmälle myöhemmin esitettäväksi.
LÄHTEET:
http://www.kopiraitti.fi/
Paula käsittelee työssään osaamisen
tunnistamista ja tunnustamista.
Aikaisemmin hankitun
osaamisen tunnustamisella tarkoitetaan toimenpiteitä ja käytäntöjä, joilla oppijan
tunnistetut opintosaavutukset tehdään
läpinäkyviksi, dokumentoidaan ja arvioidaan.
Toiminnassa
keskitytään yksilön todelliseen osaamiseen ja todentamiseen. Tunnustetut opintosaavutukset
luetaan oppijan hyväksi virallisina opintosuorituksina.
Tärkeä
perusasia on se, että opiskelija tunnistaa oman nykyisen osaamisensa sekä
löytää kehittämistarpeensa. Se on aina opintojen lähtökohta. Opiskelija
kehittää oman osaamisensa lisäksi myös työpaikan osaamista.
Osaamisen
tunnistamisella ja tunnustamisella tähdätään siihen, että opiskelijan ei enää
tarvitse opiskella niitä asioita, jotka hän jo osaa.
Hyväksilukeminen
tarkoittaa sitä, että opintojen, harjoittelun, työn, harrastusten, kansalaistoiminnan
tai lähestulkoon minkä tahansa toiminnan avulla hankittu osaaminen hyväksytään
osaksi suoritettavaa tutkintoa tai kurssia.
Osaamisen
tunnistamista voi ajatellen laajemminkin: se on myös työpaikkojen nykyisten ja
tulevien osaamistarpeiden ja oppimismahdollisuuksien tunnistamista. On tärkeää, että oppilaitoksissa ymmärretään
yritysten prosesseja ja yrityksissä taas opiskelijan kokonainen
opiskeluprosessi. Myönteinen kehä tukee parhaimmillaan myös opettajien
työelämäosaamista; sen säilymistä ja kehittymistä.
Koulutuspolitiikan
näkökulmasta osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on tarpeellinen työkalu,
sillä se edesauttaa opintojen nopeutumista, mikä säästää yhteiskunnan varoja,
samalla oppilaitosten läpäisyasteet paranevat. Osaamisen tunnistaminen myös
kehittää opetussuunnitelmia.
LÄHTEET:
Saranpää, M. & Tunne5 -työryhmä. 2009. Osaamisen tunnistaminen.
Työkirja ammattikorkeakouluille. Haaga-Helia
ammattikorkeakoulu, Helsinki.
Teija on
paneutunut nuorten syrjäytymiseen, josta viime aikoina on puhuttu paljon. Tällä
hetkellä on noin 110 000 nuorta vaille koulutusta. Heidän voi arvioida olevan suuressa
vaarassa syrjäytyä.
Syrjäytymisestä
puhuttaessa on tärkeää määritellä, mitä sillä tarkoitetaan.
Sosiaalipolitiikassa syrjäytymisellä tarkoitetaan eri asiaa kuin
oppilaitoksissa. Viitekehys siis vaikuttaa määrittelyyn. Teija käyttää tässä
tehtävässä syrjäytymisen määrittelemiseen sosiaalista näkökulmaa, jonka mukaan
syrjäytymisen vastakohtana nähdään yhteisyys ja osallisuus.
Teija
kritisoi ajattelua, jonka mukaan yhteiskunnan voimavaroja ja taloudellisia
resursseja on järkevämpää kohdentaa syrjäytymisvaarassa vasta oleviin kuin jo
syrjäytyneisiin. Hän toteaa, että kysymys yksilön perusoikeuksista ja
ihmisoikeuksista. Ei voida rajata ryhmiä inhimillisen elämän ja palvelujen
ulkopuolelle. Teija arvioi etsivän nuorisotyön toimivan napakasti, sen sijaan
kouluissa koetaan resurssipulaa nuorten ongelmien edessä. Toisinaan
resurssipulaan vetoaminen tuntuu myös tekosyyltä.
Yhteiskunnan kannalta ajatellen nuorten
syrjäytyminen tulee valtavan kalliiksi: yksi syrjäytynyt, yhteiskunnan
ulkopuolelle jäänyt nuori maksaa elämänsä aikana yhteiskunnalle noin miljoona euroa.
Opettajan halu
ja kyky tarttua heikoilla olevaa nuorta hihasta riippuu muun muassa opettajankoulutuksesta.
Siinä pitäisi käsitellä enemmän erilaisuutta, erilaisia oppijoita ja
opetusmenetelmiä. Opettajan henkilökohtaiset kyvyt ja taidot kohdata
erilaisuutta pitäisi myös ottaa tarkasteluun ja niitä pitäisi voida kehittää.
LÄHTEET:
Helne,
Tuula 2002. Syrjäytymisen yhteiskunta. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja
kehittämiskeskuksen tutkimuksia 123. Saarijärvi: Gummerus Kirjapaino Oy.
Hämäläinen,
Riitta & Liias, Suvi & Taarna, Varpu & Valkama, Airi 2007.
Erilaisen oppijan käsikirja. Erilaisten oppijoiden liitto ry.
Lukineuvola-hanke. Helsinki.
Juhila, Kirsi 2006.
Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina – sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät
ja paikat. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy.
Kansanen, Pertti &
Uusikylä, Kari 2002. Luovuutta, motivaatiota, tunteita. Opetuksen tutkimuksen
uusia suuntia. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy.
Rantala, Kati 2006.
Syrjäytyneille turvaa vai tuomioita? Vaietut vankilakierteet ja vastuun
jakautuminen. Teoksessa Kati Rantala & Pekka Sulkunen (toim.) Projektiyhteiskunnan
kääntöpuolia. Helsinki: Gaudeamus.
Opettaja lehti.
Ilmestynyt 16.11.2012.
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Nuoriso/nuorisotyoen_kohteet_ja_rahoitus/etsiva_nuorisotyo/liitteet/Oman_kokoinen_elama.pdf
Leena
pureutuu omassa tehtävässään EVECT-menetelmään, joka on ammatillisessa
koulutuksessa käytettävä oppimistulosten eurooppalainen siirto- ja
kerryttämismenetelmä. Sen avulla tuetaan muualla suoritettujen opintojen tai
muutoin hankitun osaamisen tunnistamista, tunnustamista ja hyödyntämistä osana
tutkintoja.
EVECT-menetelmässä
on kyse pitkälti samoista asioista kuin Paulan käsittelemässä tunnistamisessa
ja tunnustamisessa. Leena arvioi
järjestelmää järkeväksi, koska siinä
tunnustetaan muissa maissa jo suoritetut opinnot. Se taas helpottaa
työssä liikkuvuutta Euroopassa. Suomen väestö ikääntyy ja eläköityy, joten
täällä tarvitaan uutta työvoimaa myös ulkomailta.
EVECT-järjestelmässä
tunnistetaan ja tunnustetaan Euroopassa suoritettu koulutus. Järjestelmä
kuitenkaan ei kata muita maanosia, ei Afrikkaa, eikä Itä-Eurooppaakaan, joilta
alueilta on Eurooppaan tulossa työntekijöitä.
LÄHTEET:
Autere,
Hanna 2012. Ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten eurooppalainen
siirtojärjestelmä - ECVET. Perusteet, toimeenpano ja vaikutukset. ECVET tulee,
oletko valmis! -seminaarisarjan diat, 2.10.2012, Rovaniemi, Opetushallitus.
Jaana asuu Etelä-Savossa, joten kotimaakunnan tulevaisuuden
strategia kiinnostaa häntä. Strategiasta ilmeneekin ilahduttavia piirteitä
opettajaksi aikovalle: maakunnassa tapahtuu tämän vuosikymmenen aikana mittava
työvoiman uusiutuminen ja työpaikkoja avautuu nopeammin sekä suhteellisesti
enemmän kuin muualla maassa. Etelä-Savo onkin näin ollen eräänlainen väestön
ikääntymisen ja sen seurausten laboratorio tulevina vuosina.
Jo melko pian edessä oleviin haasteisiin voidaan vastata
tarjoamalla nuorille opiskelu- ja työpaikkoja. Haasteellisuutta lisää se, että
valtion toimet eivät näytä tukevan maakunnan tavoitteita. Opetus- ja
kulttuuriministeriö on vähentämässä maakunnan toisen asteen oppilaitosten
koulutuspaikkoja tuntuvasti. Se saattaa koitua ongelmaksi maakunnan työvoiman
saamiselle, sillä muualle opiskelemaan lähtevät nuoret jäävät usein sille
tielleen.
Venäjän läheisyys on eräs tekijä, joka kuitenkin voi tuoda
uutta puhtia maakuntaan matkailijoiden ja täkäläisten palvelujen ostajien
muodossa.
Koulutuksen keinoja varautua tulevaan on suunnittelu ja
ennakointi, aikuiskoulutukseen panostaminen, oppisopimuskoulutus ja
näyttötutkinnot. Myös monimuoto-opiskelu
ja verkko-opiskelu ovat tärkeitä keinoja lisätä aikuiskoulutusta ja
parantaa työvoiman osaamista.
LÄHTEET:
Uusiutuva
Etelä-Savo 2020 –maakuntastrategia. Etelä-Savon maakuntaliiton
julkaisu 118:2012.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti