Oppiminen ja elämänkulku oppimispäiväkirja
Janne Laitinen Oppimispäiväkirja
APOO3000 Oppiminen ja
elämänkulku teht4.
1. Tehtävä
Aloin lukemaan kirjaa Kasvatustiede: pedagogisen
ihmistyöntiede. Kirja oli hyvin syväluotaava ja olin välillä hyvin tuskastunut
sen painotuksesta teoriaan. Olen opettanut toisen asteen oppilaitoksessa ja sen
maailman yhdistäminen J. Hämäläisen & E. Nivalan kuvaavaan todellisuuteen
oli hyvin haastavaa. Arkiset oppimistapahtumat luokkatilassa saivat hyvin
teoreettisia selityksiä, jotka edelleen pilkottiin hyvin pieniin
yksityiskohtaisiin osatekijöihin. Näiden osatekijöiden tarkastelun ja mietinnän
kautta yritin ajatella opettajan ammatillista kasvua.
Tehtävän edetessä siirryin lukemaan johdatusta
kasvatustieteeseen koska, oppimispiirissä valitsimme sen yhteiseksi lähdekirjaksi.
Erilaisia oppimisteorioita pyöritellessä mietin että miten sitä osaa valita
aina tilanteeseen sopivimman? Kokemuksen avulla jota voi kasvattaa vain
opettamalla ja reflektoimalla omaa tekemistään aktiivisesti. Muistelin myös mitä
opettamiseen liittyviä yhtymäkohtia minulla oli suhteessa kuvattuihin
teorioihin. Kyllä minä paljon asioita tunnistan itsessäni, kuten esimerkiksi
eettisiä kysymyksiä, arvopohjan ja päämääräkysymysten äärellä ollessani.
Parasta antia kirjassa oli sen periaatetietämys ja kasvatuksen laaja-alainen
lähestymiskulma. Olemme opiskelemassa työhön joka ei ole pelkästään yksilön
kasvatusta johonkin tutkintoon vaan opettajan toimi on nähtävä laaja-alaisessa
kulttuurisessa, yhteiskuntaa rakentavassa kontekstissa. Opettajan arjessa tämä
kasvatustyö näyttäytyy ennen kaikkea asenne ja arvomaailmassa.
2. Tehtävä
Mitä osaisin kertoa? Rakas oppimispäiväkirja, aivoni ovat
solmussa, syytä en tiedä mutta epäilen vahvasti Jean Piagetin olevan
osasyyllinen. Hänen nimeä en entuudestaan tuntenut mutta nyt hänen teoriaansa olen
tutustunut. Voi voi. Jännittävä huomio minusta että 1.tehtävässä ihmettelin
kasvatustieteen tarvetta todistella tieteellistä asemaansa, ikään kuin paikkaa
vakavasti otettavana tieteen haarana. Niin nyt 2.tehtävää tehdessäni huomaan
olevani korvia myöten täynnä jotain ihme jargonia jota mielellään seuraisin ja
lukisin konkreettisemmassa yhteydessä. Onko niin ettei maailmaa voi rakentaa
käyttäjäystävällisesti? Onko mahdoton yhtälö olla ymmärrettävä ja uskottava?
Kyllä kai, ehkä minulla on vaikeat lähteet. Miksi alalla ei ole siirrytty
mediamaailmaan luovasti vaan pakotamme itsemme lukemaan kirjoja jotka eivät
sisällä kuvia, kaavioita tai mitään joka välittäisi sen tarvittavan
informaation helposti, nopeasti ja täsmällisesti. Kyllä minä voin lukea
kirjoja, ajatella lukemaani, suomentaa sivistyssanat mitkä ovat minulle uusia,
se ei ole vaikeaa. Se on vain turhauttavaa koska, tiedän että on olemassa
vaihtoehtoja. Olisi kustannustehokasta työskennellä ajan tasalla olevan
materiaalin kanssa. Päivät eivät kuluisi, paperiin tulisi rivejä, tuska niiden
tuottamista olisi pienempi. Käytännön kontekstin yhdistäminen olisi myös
helpompaa. On välillä tunne että tiedän valovuoden mitan. Mitta on se kun
mietin yhteyttä ammattikoululaisten oppituntia kasvatus- ja
kehityspsykologiaan. Yhteys on olemassa kaikesta huolimatta. Tänään on
sadepäivä mietteet sen mukaiset. http://www.youtube.com/watch?v=6fqC8jV6ZJs
Minulla on edelleen vahva oma muotoilijan ammattiolemus.
Katson maailmaa muuttajan silmin miettien miten voisin edistää muutosta oikeaan
suuntaan. Koulutukseni ja kokemukseni viittaa moderniin teknologiaan,
palvelumuotoiluun ja käyttäjäkeskeisyyteen. Näiden lähtökohtien pohjalta tarkastelen,
tavallani toteutan myös konstruktiivisesti oppia. On helppoa nähdä viitekehys
mutta vaatii ponnistelua ylittää se. Aktiivinen opettaminen tässä kohdassa
opintoja olisi eduksi kun, toisaalta se rajaisi katsonta kantaa, mikäli siihen
ei kiinnitä riittävästi huomiota.
3. Tehtävä
Valitsin itsenäisesti tehtävän verkkopedagogiikkaa
käsittävän osion, koska olen hyvin orientoitunut sosiaalisen median käyttäjä.
Muotoilijan opinnäytetyössäni loin sosiaalisen median alustalla toimivan
Elämäntarina – muistelukonseptin ikääntyneille. Verkkopedagogiikan käytännön
kokemusta minulla on pöydän molemmilta puolilta. Olen opiskellut useilla
verkkokursseilla ja olen myös omassa opetustyössäni käyttänyt verkkopalveluita
varsin onnistuneesti. Lisäksi olen suorittanut luovaa tutkimus ja
tuotekehitystyötä moderneilla verkkopalveluilla.
Tehtävän tekemisessä monipuolinen luonne viehätti. Oli
varsin innostavaa miettiä käyttämien sovellusten merkityksiä opetus ja
ohjaustyössä. Huomasin että tehtävän tekeminen pitkittyi ja pitkittyi, koska
sanottavaa oli niin paljon.
Verkko mahdollistaa paljon mutta yksin se ei ole mikään
auvoisaksi tekevä asia. Tärkeintä on hyvä vuorovaikutus opettajan ja oppilaan
välillä, tapahtui se vuorovaikutus reaalimaailmassa tai virtuaalisessa
ympäristössä. Vuorovaikutuksen häiriötilanteessa oppilas kokee jäävänsä syrjään
ja hän turhautuu hyvin nopeasti. Tällöin hänen motivaatio oppimiseen romahtaa.
Opettajan oikeanlainen aktiivinen läsnä olo (myös etäläsnä) , palaute,
kannustus ja rohkaisu suuntaavat oppilaan voimavaroja oikeanlaiseen tekemiseen.
Tällöin syntyy onnistumisia, joiden ansiosta oppilaan itsetunnonkasvu kasvattaa
häntä ammatillisen osaamisen lisäksi myös ihmisenä.
Verkkosovellukset voisivat olla vielä hieman paremmin
käytettäviä ja proaktiivisia. Tällöin käyttämisen kynnys madaltuu. Yhteiskunnalla
on vielä infrastruktuurin rakentamisen kanssa paljon tekemistä, varsinkin
syrjäseutujen kanssa.
Oppimispiirissämme alamme tekemään pedagogista kehitystyötä
uusien teknologioiden parissa. Minusta on mielenkiintoista ja innostavaa päästä
tutustumaan uusiin asioihin! Seuraavassa seminaarissa aloitamme Palaute –käsite
tarkastelua ja sovellamme uusia teknologisia ratkaisuja yliopettaja Irmeli
Maunonen-Eskelinen toimiessa vierailevana ryhmäkouluttajana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti